tisdag 12 maj 2009

Sen var vi hungriga


Efter besöket i kyrkan var vi hungriga. Det var en rejäl tur från Stockholm, gott och väl två timmar inklusive färjan. Vi visste ju att Blidö Värdshus var bra, så vi styrde kosan ditåt. Det betydde att vi körde tillbaka en bit mot färjelägret igen. Eftersom Kasper var med satte vi oss ute. Det går inte att ha honom i bilen, för då går larmet. När jag var liten hade vi hundar i bilen jämt, men då hade man väl inte sådana larm kanse. En gång lämnade vi Staffan 19 och Jonathan 17 i bilen utanför OBS. Larmet gick då också, fast de hade försökt att sitta still... ja; "illa vare värre, men nu är det mycket förr" som man säger i Värmland. Det var vackert väder, och härlig omgivning så det passade bra att äta ute.
Jag valde inlagd strömming, och Hans tog en hemmagjord hamburgare. Allt till belåtenhet. Det var snälla tjejer som jobbade den dagen, de sprang upp och ner får alla trappor med tunga lass och massor av saker. De brukade inte servera där nere, sa de, och vi bad om ursäkt, för vi visste ju inte, och erbjöd oss genast att sätta oss på altanen. Men det behövdes inte till slut...


Mätta och glada studerade vi nu kartan.

Jag hade ju två saker att gå på när det gällde den vidare letningen!
Sikmarö/Långviken och Blidö Gård. Eftersom ön är väldigt liten var det inte mycket att leta efter, vi hittade snabbt båda ställena, även om just den kartan var stor! Sikmarö /Långviken var ju där torpet skulle ligga, och Blidö Gård är det ställe där morfar Johannes är registrerad som nyfödd. Därför tänkte jag att även det skulle ha ett visst värde för mig i vart fall att se.

Innan vi åkte iväg ville jag dock höra efter lite grann om det fanns vandrarhemsfasiliteter på värdshuset, och om det skulle vara möjligt att ha träffen där! Och så var det, det var inget bokat för september, inte ännu, och upp till 60 bäddar kunde man ordna. Dessutom finns det faktiskt ett litet minispa, och direktbåt till centrala Stockholm! Jag har fått en kontaktperson som jag ska tala vidare med för att kunna jämföra priser och sådant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar