måndag 11 maj 2009

Inne i Blidö Kyrka


Utifrån kan man tycka att kyrkan är bland det vackraset man sett! Den är liten och väldigt enkel och har nog byggts för att stå emot väder och vind. Och ett sånt läge! Den går lite i nån slags kalkrosa färg, har inget torn och ganska små fönster.


Kyrkan är som sagt liten och det syns att den är älskad av församlingsmedlemmarna. Det sägs att när man skulle filma Malin på Saltkråkans bröllop så valde man denna kyrkan, det går nog att kolla. Två Votivskepp finns det, ett från 1600 talet och en Bark, skänkt på 1900 talet av en blidö skeppare. Jag har bestämt mig för att det måste vara Johan Lind. Jag gick ganska sakta igenom kyrkan och kände efter. Jag menar det finns ju en del skrönor om Johan, vår anfader kaptenen som både döpte sina barn på egen hand och väl gifte sig själv också. Var han nåt särskilt kyrklig tro?Jag vet inte riktigt benämningen på alla kyrkdelar, men mitt i till vänster finns det ett fönster som vätter ut mot havet. Det är här det äldsta av Votivskeppen hänger. Jag skulle föreställa mig att det fönstret också på något sätt tillförts kyrkan som tack för en lyckosam överlevnad.
Jag tände ett ljus, köpte en bok och skrev en hälsning i gästboken. Sen gick jag ut. Det kändes ganska bra, att tända ett litet ljus sådär som man gör i kyrkor nu för tiden. Och att köpa den där boken om Blidö Socken.
Följ länken till wikipedia, där kan du läsa LITE mer! http://sv.wikipedia.org/wiki/Blid%C3%B6_kyrka

1 kommentar:

  1. Tillbringade barndomens somrar på Blidö och är konfirmerad i Blidö Kyrka. Vilka minnen dessa bilder väcker! Tack!

    SvaraRadera