söndag 24 maj 2009

Jag fick ett brev från Marianne idag...

Hej igen! Som jag berättade för dig så har jag varit sambo med Björn W i 11 år men vi separerade förra året. Vi träffas ändå och åker ut tillsammans till Blidö om än under mindre äktenskapliga former. I alla fall 1997 året vi började sällskapa, gick jag, Björn och Birgit Feychting på en promenad i Långviken med Bosse Wiklund som berättade om alla husen i byn och vilka som bott där tidigare. Alla hus har varit året runt boende från början med undantag av något. Jag skrev ner allt och satte mig sedan vid en lånad dator och renskrev mina anteckningar. Jag talade också med Birgits mamma Maja som varit sommarboende där sedan mitten av 30-talet.Sedan blev det tyvärr inte mer - jag hade tänkt att göra ett grundligare arbete men det har inte blivit av. Jag måste ta mig samman i sommar eftersom Bosse är gammal, Maja är död osv. Jag hittade ett utskrivet exemplar och så här berättade Bosse om Torpet och på den tiden var han inte alls glömsk: "Torpet gick på auktion 1918 för 750 kr. Köptes av Möllman. Lind kom på ålderdomshem. Båtsman Lind hade 2 söner och en fosterson. En son Viktor bygger ?Fredshyddan? och blir vedskutebyggare i Långviken. En av bröderna, Janne, flyttade till Bruket och byggde ett hus i byn, Fridshemmet. Gifte sig med en flicka från Gotland, vars far ägde ett kalkbrott. Försåg Nyström med kalk för murbruk. Sedan fick Janne ta över industrin. Hittade hårdare kalk i brottet. Försvann från Slite och 10 år senare är han disponent. Viktor Lind hade en vedskuta och gjorde en misslyckat utbyteViktor Lind var skuldsatt." Det fanns alltså en son till. Det är inte så mycket men han berättade om ytterligare 6-8 hus med olika familjer. Jag åker till Blidö imorgon och tar en tur till Bruket - vi känner flera ur den "fasta" befolkningen där så vi kanske får fram något. I så fall ringer jag. HälsningarMarianne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar